Het is algemeen bekend dat een goed onboardingplatform nieuwe medewerkers helpt zich sneller thuis te voelen en dat het de kans vergroot dat ze na een jaar nog willen blijven, maar wist u ook dat volgens een Aberdeen Report, bij organisaties die een goed onboardingprogramma hebben 91% van de werknemers na het eerste jaar nog aan het werk is? Het retentiepercentage bij een gemiddeld onboardingprogramma is 70% en bij een slecht werkend programma slechts 30%! Deze cijfers laten duidelijk zien dat bedrijven die geen of slechts een eenvoudig onboardingprogramma hebben, dat zeker gaan merken. Hier zijn 6 redenen waarom het zinvol is om te investeren in een goed onboardingplatform voor uw organisatie en nieuwe medewerkers:
1. Bespaar op de kosten! ?
Laten we beginnen met de kostenbesparing die het oplevert. Het kost veel meer tijd en geld om een nieuwe werknemer aan te nemen dan om een huidige werknemer te behouden. Reken maar eens uit hoeveel geld er door het putje wordt gespoeld als meer dan de helft van uw werknemers binnen een jaar na aantreden alweer vertrekt.
Volgens Gallup kan het vervangen van een werknemer tot wel 150% van een jaarsalaris kosten, rekening houdend met de kosten van het opnieuw plaatsen van een vacature, het houden van sollicitatiegesprekken, enzovoort… Een ander onderzoek door Deloitte toont aan dat ‘de kosten van het verliezen van één werknemer kunnen variëren van tienduizenden dollars tot 1,5-2x een jaarsalaris’. De getallen die in deze onderzoeken worden genoemd klinken redelijk. Natuurlijk zullen de exacte kosten sterk verschillen per bedrijf, sector en positie.
Bereken zelf hoeveel uw bedrijf kan besparen met een goed onboardingplatform met de Appical ROI-calculator.
2. Start het onboardingprogramma waar en wanneer u maar wilt
Door de coronacrisis zien we een grote verschuiving van persoonlijke onboarding naar onboarding op afstand. Het is erg zinvol voor organisaties om hun onboardingprogramma op een cloudplatform te plaatsen, zodat al hun nieuwe medewerkers overal en altijd toegang hebben tot informatie en deze op hun eigen computer, laptop, smartphone of tablet kunnen raadplegen. Omdat nieuwe medewerkers overal en op elk moment toegang hebben tot hun eigen onboardingprogramma, kunnen ze hun nieuwe bedrijf, team en rol op hun eigen tempo ontdekken, veilig vanuit hun eigen huis.
3. Begin al vóór de eerste werkdag met onboarding ?
Met een online onboardingplatform geeft u nieuwe medewerkers de kans om op een leuke en interactieve manier kennis te maken met de bedrijfscultuur. U kunt nieuwe medewerkers zo voorbereiden op de praktijk en alvast vragen beantwoorden die mensen op hun eerste werkdag vaak hebben en die ze onzeker kunnen maken, zoals:
- Waar is mijn werkplek?
- Wie is de officemanager?
- Bij wie kan ik terecht als ik vragen heb?
- Moet ik mijn eigen lunch meenemen?
- Wat zijn mijn werktijden?
- Waar kan ik parkeren?
- Naar wie moet ik vragen op mijn eerste werkdag?
- Wat ga ik op mijn eerste werkdag doen?
- Moet ik mijn eigen laptop meenemen?
- Wat zijn de kledingvoorschriften?
- Zijn er koffie-/theefaciliteiten op kantoor?
- Op welke verdieping is mijn werkplek?
- Waar zijn de toiletten?
- En zo zijn er nog talloze vragen…
Dit zijn vragen die de meeste nieuwe medewerkers waarschijnlijk zelf wel kunnen ‘uitvogelen’, maar op deze manier voelen ze zich op hun eerste werkdag welkom en zelfverzekerd; de eerste werkdag wordt dan een leuke dag in plaats van dat ze uitgeput en overdonderd naar huis gaan.
4. Betrokken en geïnteresseerde werknemers ?
Nieuwe medewerkers die de onboarding als prettig hebben ervaren, voelen zich sneller verbonden met en betrokken bij het bedrijf. Via een onboardingplatform biedt u iedereen die bij het bedrijf komt werken dezelfde informatie en de kans om op een leuke, interactieve manier meer te weten te komen over de missie van het bedrijf en hun nieuwe rol! Volgens Mercer werken betrokken werknemers drie keer liever voor bedrijf met een duidelijke missie.
Om de missie van het bedrijf over te brengen moet u in ieder geval de volgende pijlers in het onboardingplatform opnemen:
- De visie van het bedrijf
- Informatie over hoe hun nieuwe rol impact heeft op het bedrijf en op klanten
- Succesverhalen
- Erkenning en dankbaarheid
- Duidelijke en regelmatige focus op de betekenis en de waarde van het bedrijf
- Focus op het grotere plaatje
Door ervoor te zorgen dat nieuwe medewerkers zich bij het bedrijf betrokken voelen, zijn ze enthousiaster en zullen ze zich meer voor het bedrijf inzetten. Dit zorgt er ook voor dat ze sneller met ideeën komen om het bedrijf verder te verbeteren in plaats van dat ze zich beperken tot het absolute minimum.
Wilt u meer weten over belangrijke elementen van het onboardingproces, bekijk dan onze checklist hier.
5. Volg de voortgang van nieuwe werknemers ?
Als u een online onboardingplatform gebruikt, kunt u de voortgang van nieuwe werknemers volgen en weet u welke informatie ze voor de eerste werkdag nog moeten doornemen. Via een analytisch dashboard houdt u goed overzicht van waar elke medewerker is. Als manager kunt u dus altijd controleren of een nieuwe medewerker ergens in het proces vastloopt en aanbieden om te helpen. Bovendien kunt u de reacties van de gebruikers op de inhoud analyseren en zo de productiviteit verhogen.
6. Continue training ?️♂️
Een onboardingplatform kan voor meer dingen dan alleen voor de introductieperiode worden gebruikt. L&D-teams kunnen het platform gebruiken om trainingen aan werknemers aan te bieden, bijvoorbeeld over nieuwe regels in het kader van de AVG, nieuwe veiligheidsmaatregelen voor werknemers die na de coronacrisis weer op kantoor komen werken, of cursussen waarmee medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen in hun huidige rol. Als u uw medewerkers de kans geeft om te blijven leren en zich te blijven ontwikkelen, vergroot u hun betrokkenheid en is de kans groter dat ze bij het bedrijf blijven.
? Tip van Appical: Investeer tijd in onboarding
De beste investering die het managementteam kan doen in werknemers is tijd en leiderschap.